WODA I PRZESTRZENIE PUBLICZNE
Zagadnienie dyskutowane w tej kategorii, było już wielokrotnie publicznie prezentowane i dyskutowane przez wiele osób i środowisk w ciągu ostatnich kilkunastu lat, lecz wciąż brakuje jednolitej wizji dla całego obszaru dawnej Stoczni Gdańskiej. Nie prezentują jej nawet właściciele-deweloperzy na swej oficjalnej, internetowej stronie „Młodego Miasta”. Temat jest kompleksowy i zakładamy wydzielenie wkrótce problematyki zagospodarowania frontu wodnego, jako osobnej kategorii.
Oto prezentacja dyskusji w tej kategorii:
Janusz Chilicki, przedstawiciel grupy aktywistów NIE dla burzenia Stoczni Gdańskiej pragnie ciągłości i swobody pieszego poruszania się po nowej dzielnicy oraz dostępu do nabrzeży. W tym celu należałoby eliminować istniejące bariery przestrzenne, jak np. nasyp ulicy Ks. Jerzego Popiełuszki, na wysokości hali B90 i dawnego Instytutu Sztuki Wyspa, jak również nie stwarzać nowych barier. Według aktywistów NIE dla burzenia Stoczni Gdańskiej, głównym elementem systemu przestrzeni publicznych tej nowej dzielnicy Gdańska byłby ogólnodostępny, nadwodny ciąg pieszo-rowerowy, ciągnący się nabrzeżami od Głównego Miasta, aż po tereny postoczniowe i zapewniający wszystkim ekspozycje widokowe na jeden z głównych elementów genius loci Gdańska – wody Motławy, Martwej Wisły, Kanału Kaszubskiego oraz nadwodne tereny Wyspy Ostrów, Polskiego Haka i Przeróbki. Nabrzeża powinny stać się przestrzenią publiczną o charakterze bulwarowym najwyższej rangi, z wysokiej jakości nawierzchniami i wyposażeniem infrastrukturalnym, uzupełnionym o miejsca odpoczynku, rekreacji oraz różnorodne formy zieleni.
Michał Mazurkiewicz, artysta fotograf pragnie, aby przywrócono lub nadano nabrzeżom swobodnie dostępnych funkcji związanych z komunikacją i transportem wodnym.
Roman Sebastyański, urb-artysta oraz inicjator Kolonii Artystów w Stoczni Gdańskiej, pragnie aby przy nabrzeżach cumowałyby różnego typu jednostki pływające; od kajaków i jachtów po wycieczkowce.
Magdalena Zakrzewska-Duda, Główny Specjalista ds. Partnerstw Strategicznych w Nadbałtyckim Centrum Kultury marzy o aktywnym życiu nad wodą – miejską plażę oraz licznych wędkarzy, tak jak jest obecnie na Dolnym Mieście.
Dr Waldemar Affelt, członek Polskiego Komitetu Narodowego Międzynarodowej Rady Ochrony Zabytków (ICOMOS), jak również Głównej Komisji Konserwatorskiej i Komitetu Historii Nauki i Techniki PAN, pragnie ze szczególną uwagą zrealizować rewitalizację basenu dokowego na terenie A, z uczytelnieniem reliktów dawnych slipów płaskich (torowiska?) znajdujących się prawdopodobnie pod płytką warstwą nasypu. Podobnie należy uczytelnić przebieg dawnego kanału wiodącego do hali montażu U-botów oraz obrys tej hali.
Filip Ignatowicz, artysta multimedialny i reżyser marzy, aby front wodny był dostępny dla wszystkich, a nie tylko dla posiadaczy jachtów i apartamentów nad wodą. Powinien mieć również charakter otwarty, jako miejsce, gdzie swobodnie można sobie przysiąść i pobujać nogami nad taflą wody, bez zbędnych barierek i ograniczeń. Tutaj też warto by było przenieść część Narodowego Muzeum Morskiego i wyeksponować Sołdka, w miejscu jego powstania (a nie, tak jak jest teraz – czyli w obszarze starówki, w której wizualny kontekst się on nie wpisuje). Filip pragnie, żeby zachować autentyczne stoczniowe latarnie i inne elementy oświetlenia, jako część tradycji miejsca, ale zakładając, że niektóre obszary, można by dodatkowo „rozmalować” za pomocą różnego typu artystycznych interwencji świetlnych i projekcji, które czyniły by je bezpiecznymi i atrakcyjnymi oraz dostępnymi 24 godziny na dobę. Marzy również w tym miejscu o otwartym kinie letnim, które każdego wieczora wakacji, wyświetlałoby film na ogromnym ekranie, zawieszonym pomiędzy dwoma stoczniowymi dźwigami. Film ten można by oglądać z dołu, z terenów stoczniowych, jak również z Alei Zwycięstwa, kolejki SKM czy Grodziska. Dźwięk filmu byłby nadawany przez Internet, tak aby każdy, niezależnie od miejsca, mógł go sobie odpalić z telefonu komórkowego i uczestniczyć w projekcji. Pragnie, by nowa przestrzeń Stoczni stała się brandem Gdańska, swoistą love-mark’ą, która realnie będzie wpływać na charakter i postrzeganie całego miasta.
Janusz Chilicki, przedstawiciel grupy aktywistów NIE dla burzenia Stoczni Gdańskiej pragnie powstania nowoczesnej dzielnicy na terenach postoczniowych, zbudowanej w duchu zrównoważonego rozwoju, społecznej partycypacji, otwartości, dialogu i współpracy oraz zachowania i pielęgnowania dziedzictwa kulturowego tego terenu, w tym przede wszystkim układów przestrzennych i zabytków architektury i techniki. Zagospodarowanie tego poprzemysłowego obszaru powinno być doskonałym przykładem i wręcz koniecznością budowy „miasta do wewnątrz” i jego dogęszczania. Uważa że efektywna realizacja tego pragnienia będzie wymagała zapewnienia logicznej kontynuacji ciągów pieszych i pieszo-jezdnych terenów postoczniowych z resztą Śródmieścia, w tym zwłaszcza ciągłości i swobody pieszego poruszania się po nowej dzielnicy oraz dostępu do nabrzeży. W tym celu należałoby eliminować istniejące bariery przestrzenne, jak np. nasyp ulicy Ks. Jerzego Popiełuszki, na wysokości hali B90 i dawnego Instytutu Sztuki Wyspa, jak również nie stwarzać nowych barier, jak np. budowa ogrodzonych i zamkniętych zespołów biurowych i mieszkaniowych. Jednym z istotnych połączeń nowej dzielnicy na terenach postoczniowych z resztą Gdańska oraz metropolii gdańskiej powinien być przystanek SKM Gdańsk-Stocznia. Należałoby więc zabiegać w SKM Trójmiasto, i Gminie Gdańsk o wybudowanie (być może przy udziale deweloperów) przystanku o wyższej niż dotąd randze i standardzie przystającym do powstającej nowoczesnej dzielnicy. Jeżeli przystanek i istniejąca kładka nad torami zyska jedynie odnowienie, będzie to niewystarczająca w perspektywie czasowej inwestycja i nieprzystająca do aspiracji nowoczesnej dzielnicy. Zmodernizowana (lub nowa) kładka pieszo-rowerowa powinna stworzyć sprawny węzeł pieszo-rowerowy połączony z funkcjami SKM Gdańsk-Stocznia, pozostając jednocześnie atrakcyjnym punktem widokowym na nową, postoczniową dzielnicę. Dodanie ścieżki rowerowej, byłoby rozwiązaniem kompensującym jej brak w przekroju powstałego już wiaduktu w ciągu ul. Ks. Jerzego Popiełuszki. Oczywiste jest, że tak naprawdę obydwa obiekty powinny być przebudowane w taki sposób, aby stworzyć dogodne trasy pieszo-jezdne na tereny nowej dzielnicy od strony Alei Zwycięstwa w kierunku ul. Malarzy/Niterów i z Bramy Oliwskiej w kierunku ul. Robotniczej. Janusz Chilicki, pragnie w tej nowej dzielnicy architektury wysokiej jakości, z lokalami handlowymi i usługowymi w poziomie parterów od strony ulic i ciągów pieszych, tak aby przysłonić ewentualne parkingowe części tych kondygnacji i uniknąć powtórzenia błędu w zrealizowanych już blokach Bastionu Wałowa, gdzie pomimo zastosowania 'lepszych materiałów’ – i tak pozostaje niesmak w postaci ślepych ścian w parterach tych budynków.
Prof. Jacek Dominiczak z Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, zwrócił szczególną uwagę na potrzebę porządku w przestrzeni, opartym na spójnych i ciągłych sekwencjach wnętrz miejskich i czytelnej siatce ulic, by zbudować atmosferę, która ma moc wygenerowania miejskich nastrojów w ludzkich umysłach i sercach. Jednocześnie sformułował ostrzeżenie do wszystkich, którzy mają w tym zakresie moc sprawczą: bez spójnej siatki ulic, zaprojektowanej i nałożonej na teren dawnej stoczni, Młode Miasto będzie późno-modernistycznym, globalnym nie-miejscem (Marc Auge), przestrzenią naiwnego kapitalizmu zbudowanego w manierze „office parku” przy lotnisku, gdzie każdy budynek i każdy teren deweloperski są niezależnie odpowiedzialne za podłączenie swojego systemu dróg do głównej autostrady miejskiej — a ta jest już budowana na terenie Młodego Miasta.
Roman Sebastyański, urb-artysta oraz inicjator Kolonii Artystów w Stoczni Gdańskiej, pragnie, aby w przyszłej Stoczni dominował ruch pieszy oraz rowerowy, dzięki gęstej siatce przestrzeni publicznych, w tym przede wszystkim odpowiednim wykorzystaniu istniejącej, historycznej siatki ulic, z ich oryginalnym nazewnictwem, odwołującym się do stoczniowych zawodów. W atrakcyjnym dla ruchu pieszego i rowerowego systemie przestrzeni publicznych powinny być również liczne place i skwery oraz przestrzenie parkowe z zielenią wysoką. Warto również w tym celu wykorzystać istniejące, historyczne miejsca, w tym przede wszystkim Park Steffensa, położony na granicy Stoczni (w rejonie K3) oraz trapezowy plac pochylni płaskich Stoczni Cesarskiej, przy charakterystycznym, trapezowym doku (z ewentualnym ukazaniem w posadce placu ciekawej formy tych pochylni), jak również sławny plac przed budynkiem dyrekcji Stoczni, gdzie rozpoczął się strajk w sierpniu 1980 roku. Nawet jego najczarniejsze wizje nie dopuszczają w tym miejscu, przewidzianej zapisem miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, 4-pasmowej arterii komunikacyjnej z dodatkowym pasem dla tramwajów pośrodku (o łącznej szerokości prawie 50 metrów). Komunikacja w Stoczni powinna opierać się głównie na ekologicznym transporcie publicznym, w tym przede wszystkim SKM – z nowoczesnym przystankiem Gdańsk-Stocznia, który połączyłby to miejsce z całą metropolią. Marzy mu się, aby z ruchu samochodowego wyłączony był całkowicie pas pomiędzy frontem wodnym, a ulicą Narzędziowców (za wyjątkiem dostaw we wczesnych godzinach porannych), po której poruszałyby się jedynie tramwaje (lub inne pojazdy elektryczne).
Karol Spieglanin z Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej apeluje, aby urbanistycznie, była to zaplanowana gęsta siatka ulic, wielkomiejskiej pierzejowej zabudowy, rozciągającej funkcjonalnie Śródmieście na niezabudowane dziś obszary. Architektonicznie, nowa zabudowa musi komponować się z historią miejsca, tak jak np. ECS. Nie jest to miejsce na białe bloki pokroju Bastionu Wałowa, czy kolorowe pseudo-kamieniczki projektowane w Gdańsku wręcz hurtowo.
Dr Waldemar Affelt, członek Polskiego Komitetu Narodowego Międzynarodowej Rady Ochrony Zabytków (ICOMOS), jak również Głównej Komisji Konserwatorskiej i Komitetu Historii Nauki i Techniki PAN pragnie, aby nowo wznoszone budynki, w bezpośrednim otoczeniu istniejących, pozostawały w zharmonizowanej z nimi relacji, tzn. nie dominowały gabarytami bryły, ani jej formą nad ich elewacjami, ani wysokością. Marzy, aby komunikacja na terenie postoczniowym była jedynie piesza i rowerowa, z wyłączeniem komunikacji samochodowej.
Aneta Lehmann, architektka wnętrz z kulturoznawczym zapleczem marzy, aby Stocznia była OTWARTA – ogólnodostępna, umożliwiająca swobodne korzystanie m.in. z nabrzeża. W jej marzeniach otwartości Stoczni służyłaby również odpowiednia architektura mieszkaniowa o ludzkiej skali, w pewnym sensie bliska i intymna, w zróżnicowanym standardzie wykończenia i zakresie cenowym, przeznaczona dla zróżnicowanych grup społecznych. Na rzecz przywrócenia miejskiego zagęszczenia i łączenia funkcji działałoby również utrzymanie finansowej dostępności biur i pracowni na terenie stoczni, np. poprzez uwzględnienie w planach inwestycyjnych powierzchni dla artystów/działaczy, przy jednoczesnej niezależności twórczej i wizerunkowej najemców (bez umów obejmujących niestosowne działania marketingowe na rzecz dewelopera). Uważa, że w celu wytworzenia więzi społecznych pomiędzy stałymi mieszkańcami (a z czasem – w celu utrzymania architektury w dobrym stanie w duchu dbałości o wspólne dobro) należałoby ograniczyć możliwość wynajmu krótkoterminowego. Inicjowanie oraz pielęgnowanie więzi sąsiedzkich odnosi przy tym do miejskiego charakteru założenia stoczniowego (miasto w mieście), gdzie ogromną rolę odgrywałaby zwarta, gęsta architektura. Intymność budynków, które otulają swoich mieszkańców, niweluje poczucie dystansu międzyludzkiego i tworzy podwaliny pod wspólnotowość. Na kameralnych dziedzińcach i w niewielkich przejściach sąsiedztwo nabrałoby pełni swojego znaczenia, a co za tym idzie – Stocznia ponownie stałaby się przestrzenią relacji międzyludzkich oraz relacji na linii człowiek-architektura.
Magdalena Zakrzewska-Duda, Główny Specjalista ds. Partnerstw Strategicznych w Nadbałtyckim Centrum Kultury marzy o zróżnicowanych formach mieszkalnictwa (mixed housing), takich jak np.: mieszkania komunalne, „akademiki” dla kreatywnych, apartamentowce, hotele, hostele itd.
MARZENIA DO SPEŁNIENIA
WODA I PRZESTRZENIE PUBLICZNE
1. Stworzenie nowej, atrakcyjnej dzielnicy centralnej, jako alternatywy dla procesu rozlewania się miasta na zewnątrz, która stanie się unikalną (love)marką (brandem) Gdańska, mającą wpływ na charakter i postrzeganie całego miasta.
2. Stworzenie spójnego i atrakcyjnego systemu przestrzeni publicznych, poprzez czerpanie z tradycji lokalnej i tożsamości miejsca (a nie kopiowanie innych rozwiązań)
3. Zdefiniowanie wymaganych cech przestrzennych wszystkich wnętrz miejskich, ustalonej na tym obszarze sieci ulicznej, poprzez:
– Stosowanie architektury kontekstualnej – zapewnienie harmonijnej relacji nowo wznoszonych budynków w bezpośrednim otoczeniu historycznych (w zakresie wielkości bryły, charakteru architektury, w tym materiałów itp.)
– Realizację architektury w ludzkiej skali (mieszkaniowej, usługowej, biurowej itp. umożliwiającej szybką zmianę funkcji i adaptację do nowych sytuacji) z lokalami handlowymi i usługowymi w poziomie parterów od strony ulic i ciągów pieszych, w zróżnicowanym zakresie cenowym, przeznaczonej dla różnych grup społecznych, która stworzy poczucie bliskości, intymności i wspólnoty
4. Stworzenie ogólnodostępnej, nadwodnej i atrakcyjnej przestrzeni publicznej o charakterze bulwarowym, ciągnącym się od Głównego Miasta, aż po tereny postoczniowe:
– Wyeliminowanie barier w swobodnym i atrakcyjnym dostępie do frontu wodnego, w tym również poprzez rezygnację z realizacji (przewidzianej zapisem miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego) 4-pasmowej arterii komunikacyjnej z dodatkowym pasem dla tramwajów pośrodku (o łącznej szerokości prawie 50 metrów)
– Zapewnienie nabrzeżom wysokiej jakości rozwiązań projektowych, jak również realizacyjnych (materiały, mała architektura, identyfikacja wizualna itp.)
– Stworzenie miejskiej plaży oraz miejsc dla wędkarzy i cumowania kajaków (z łatwym wyjściem na brzeg)
– Nadanie nabrzeżom swobodnie dostępnych funkcji związanych z komunikacją i publicznym transportem wodnym: przystanków tramwajów wodnych oraz dworca morskiego dla małych i średnich wycieczkowców
5. Zrównoważenie ruchu pieszego i rowerowego oraz transportu publicznego, z prywatnym transportem samochodowym, poprzez:
– Stworzenie gęstej siatki przestrzeni publicznych, z odpowiednim wykorzystaniem istniejących, historycznych ulic i placów, połączonej płynnie z historycznym śródmieściem (bez możliwości budowy grodzonych zespołów biurowych i mieszkaniowych)
– Przeznaczenie pasa pomiędzy frontem wodnym, a ulicą Narzędziowców jedynie dla ekologicznego transportu publicznego (np. elektrycznego) z wyłączeniem indywidualnego ruchu samochodowego (za wyjątkiem dostaw we wczesnych godzinach porannych)
– Realizację nowoczesnego (multi-modalnego) przystanku SKM Gdańsk-Stocznia, zapewniającego sprawne połączenie z całą metropolią, z wykorzystaniem historycznej kładki nad torami, przystosowanej do ruchu rowerowego (kompensującego brak ścieżki rowerowej na wiadukcie ulicy Ks. Jerzego Popiełuszki)
– Rezygnacja z realizacji (przewidzianej zapisem miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego) 4-pasmowej arterii komunikacyjnej z dodatkowym pasem dla tramwajów pośrodku (o łącznej szerokości prawie 50 metrów)
tekst !
tdwa
a
of course like your web-site but you need to test the spelling on quite a few of your posts.
Several of them are rife with spelling problems and I in finding it very bothersome to tell the
truth however I’ll certainly come back again.
My brother suggested I might like this website. He was totally right.
This post truly made my day. You can not imagine just how much time I had spent for this info!
Thanks!
anastrozole 1mg generic arimidex uk anastrozole 1 mg without prescription
cost naprosyn 250mg buy prevacid 15mg generic generic lansoprazole
buy biaxin 500mg without prescription catapres sale order antivert 25 mg generic
order proventil 100 mcg online cheap ciprofloxacin cheap ciprofloxacin 1000mg drug
order tiotropium bromide for sale tiotropium bromide 9mcg us order generic terazosin 5mg
cheap montelukast order montelukast 10mg without prescription purchase viagra without prescription
actos order cheap viagra generic purchase viagra for sale
levitra vs cialis Buy cialis in usa order cialis 40mg without prescription
purchase tadalafil sale wind creek casino online games gambling casino
stromectol tablets for humans symmetrel online oral avlosulfon
play blackjack casino games online poker online play real poker online
purchase nifedipine for sale nifedipine for sale online purchase fexofenadine generic
online blackjack for real money slot game online casino real money paypal
purchase ramipril online cheap order arcoxia generic buy etoricoxib 60mg generic
caesars casino online real online canadian pharmacy do my term paper
order doxycycline 100mg albuterol 4mg oral generic clindamycin
essays writing sulfasalazine 500mg for sale buy sulfasalazine 500 mg
buy asacol 400mg online buy irbesartan 300mg pill avapro online
order benicar 20mg buy benicar pill depakote 250mg for sale
buy temovate generic buspirone for sale amiodarone oral
diamox 250mg tablet purchase diamox online cheap oral imuran 25mg
digoxin for sale online cost micardis 20mg molnunat 200 mg oral
order carvedilol 6.25mg without prescription order amitriptyline 10mg sale buy elavil pills
amoxil usa oral amoxicillin 250mg stromectol for sale
alendronate order order furadantin 100 mg pill motrin order
generic dapoxetine order motilium for sale motilium online order
cheap pamelor order panadol 500 mg pills oral paroxetine
indocin over the counter cenforce 100mg generic cenforce 100mg tablet
buy pepcid 40mg sale buy famotidine pill mirtazapine generic
doxycycline 200mg pill buy aralen 250mg online methylprednisolone 16 mg over counter
requip 1mg over the counter rocaltrol oral labetalol for sale
buy tadalafil 20mg generic purchase trimox without prescription order trimox 500mg
buy fenofibrate 200mg sale sildenafil brand cheap viagra for sale
nexium 20mg tablet order furosemide 40mg online cheap lasix 40mg usa
real cialis pharmacy prescription Buy tadalafil low price viagra 200 mg
best online pharmacy without prescription
minocycline 100mg sale buy terazosin generic order hytrin 1mg for sale
best cialis sites online Real cialis where to buy over the counter ed pills
order glycomet 500mg generic order glucophage 500mg without prescription buy generic tamoxifen
oral modafinil 200mg cheap stromectol 6mg buy phenergan generic
clomid 50mg without prescription clomiphene 100mg generic prednisolone 40mg usa
order prednisone 10mg online order deltasone 20mg pill purchase amoxicillin
accutane 10mg uk ampicillin order purchase ampicillin
sildenafil 50mg ca buy pregabalin 75mg online cheap buy proscar 1mg sale
ivermectin where to buy for humans purchase prednisone generic buy prednisone 20mg generic
zofran buy online order zofran 4mg generic buy bactrim 480mg online cheap
buy isotretinoin online amoxil us zithromax for sale
buy albuterol pill order albuterol without prescription augmentin 625mg tablet
Hi, this weekend is good for me, for the reason that this moment i am reading this impressive
„다시보기” educational article here at my home.
order prednisolone sale cheap gabapentin without prescription lasix 100mg ca
You’ve made some really good points there. I checked on the net for
„강남안마”
additional information about the issue and found most individuals will go
along with your views on this site.
provigil 100mg canada provigil brand purchase lopressor online
purchase avodart generic xenical drug orlistat tablet
This is really interesting, You’re a very skilled blogger.
I have joined your rss feed and look forward to seeking
more of your fantastic post. Also, I have shared your
site in my social networks!
purchase doxycycline generic order monodox generic zovirax 400mg oral
cheap azathioprine 50mg imuran order online naproxen 250mg price
ditropan 2.5mg generic oxybutynin tablet trileptal 600mg usa
buy generic omnicef 300mg omnicef 300 mg pills pantoprazole over the counter
generic zocor 10mg buy sildalis online cheap sildenafil mail order
buy dapsone sale purchase avlosulfon for sale buy generic atenolol over the counter
order uroxatral for sale diltiazem pill buy diltiazem for sale
order sildenafil 50mg generic sildenafil uk cialis 10mg usa
oral phenergan purchase phenergan pills cialis 20mg uk
zetia buy online tetracycline cheap buy methotrexate 10mg without prescription
discount drugs
levofloxacin 500mg pills purchase levofloxacin generic order zyban 150 mg pill
warfarin 5mg cost warfarin 2mg brand buy allopurinol generic
canadian online pharmacy reviews
canadian rx pharmacy
thecanadianpharmacy com
the canadian pharmacy
legitimate canadian pharmacies online
meds canadian compounding pharmacy
canadian pharmacieswith no prescription